RADHA KUND BELİRİŞ FESTİVALİ-APPEARANCE FEST

***English text is included below Turkish***

Radha Kunda- Srimati Radharani’nin Kutsal yıkanma yeri

Krishnasyoccaih pranaya-vasatih preyasibhyo ’pi radha

kundam casya munibhir abhitas tadrg eva vyadhayi

yat presthair apy alam asulabham kim punar bhakti-bhajam

tat premedam sakrd api sarah snatur aviskaroti

“Ayrıcalıklı haz objelerinin çoğundan ve Vrajabhumi’nin tüm sevimli kızları arasından, Srimati Radharani kesinlikle Krişna’nın aşkının en değerli amacıdır. Ve her anlamda, Onun (Radharani’nin) ilahi kundu (kutsal nesnesi) büyük bilgelerce Onun (Krişna) için benzer derecede değerli olarak tanımlanır. Hiç şüphesiz Radha-kunda büyük bilgelerce bile nadiren erişilir; bu yüzden  sıradan adananların erişmesi daha da zordur. Kişi bu kutsal sularda birkez bile yıkanırsa, saf Krişna aşkı tamamen uyanır.” (Srila Prabhupada tarafından, Srila Rupa Goswami’nin “Nectar of Devotion” adlı kitabından, dize 9-11)

Radha Kunda

“Mathura olarak bilinen kutsal yer, ruhsal olarak aşkın dünya Vaikuntha’ya üstündür çünkü Tanrı orada belirdi. Mathura’ya da üstün olan Krişna’nın rasa-lila meşgalelerinden ötürü aşkın Vrindavan’dır. Ve Vrindavan ormanına da üstün olan Govardhan Tepesi’dir, çünkü Şri Krişna’nın ilahi eli tarafından kaldırılmıştır ve Onun aşk dolu çeşitli meşgalelerinin yeridir. Ve, her şeyden önce, fevkalade Şri Radha-kund yüce durur çünkü o Gokula’nın Efendisi, Şri Krişna’nın nefis nektarlı aşkıyla (premasıyla) taşar. O halde, Govardhan Tepesi’nin ayaklarında duran bu ilahi Radha Kund’a hizmet etmeye isteksizlik edecek o akıllı kişi nerde?”~ The Nectar of Instruction 9.dize, A.C. Bhaktivedanta Swami Prabhupada

“Şaştra’da, tüm meyvesel işçi tiplerinden yaşamın daha yüksek değerlerine dair bilgide gelişmiş olan kişinin Yüce Lord Hari tarafından iltimas gördüğü söylenir. Bilgide ilerlemiş böyle birçok kişi (jinaniler) arasından bilgisinin erdemiyle  uygulamada özgür kalmış kişi adanmışlık hizmetini kabul edebilir. O tüm diğer herkese üstündür. Bununla beraber, gerçekten prema yani Krişna aşkına erişmiş olan kişi ondan da üstündür. Gopiler (Vrindavan’ın çoban kızları) tüm ileri adananlarında üzerinde üstündür çünkü onlar her zaman tümüyle aşkın çoban oğlan, Şri Krişna’ya bağımlıdır. Gopiler arasından, Srimati Radharani Krişna’nın en kıymetlisidir. Onun kundu (kutsal gölü) de Lord Krişna’ya bu en sevgili gopi kadar derinden kıymetlidir. O halde kim Radha-kund’da ikamet edip çoşkun adanmışlık hisleriyle (aprakrta-bhava) yüklenmiş ruhsal bir bedende, astakaliya-lilalarını, Sekiz-katlı günlük meşgalelerini gerçekleştiren ilahi çift Şri Şri Radha-Govinda’ya aşk dolu hizmet sunmaz ki? Elbette, Radha-kund’un kıyılarında adanmışlık hizmeti gerçekleştirenler evrenin en talihli kişileridir.” (Srila Prabhupada tarafından, Srila Rupa Goswami’nin “Nectar of Devotion” adlı kitabından, dize 9-11)

Radhakund Vraja’nın (Vrindavan yakınındaki alanın) kuzeybatısında ki başkent Delhi’nin 100 km güneyinde bulunur. Gaudiya-vaisnavalar Srimati Radharani’nin bu gölünü Yeryüzünün en kutsal yeri sayar…

Radhakund, Govardhan Tepesi etrafındaki parikram (hac) yolu üzerinde yerleşiktir. Govardhan’ın tamamı 11 km uzunluğundadır ve şekli bir tavuşkuşuna benzer. Her iki göl- Radhakund ve Syamakund- onun gözleri gibidir.

Radha-kund Şri Krişna’nın Aristasura iblisini öldürmesinin ardından belirdi. Aristasura dinin sembolü olarak düşünülen bir boğa formunda olduğundan gopiler onun bir kabahat işlediğini söylediler.

Radharani de, Krişna’nın dinin sembolü olan bir boğayı öldürmekle safsızlaştığını Krişna’ya söylerek Ona çıkıştı. Krişna’ya tüm ilahi yerlere ait kutsal nehirlerde yıkanarak arınabileceğini önerdi.

Tüm kutsal yerlere seyahat etmektense, Tanrı tüm kutsal yerleri o noktaya getirdi. Topuğu ile yere vurdu ve bütün kutsal nehirlera ait tüm sular birden belirdi. Bu yer Syama-kund olarak bilinir oldu. Şrimati Radharani’nin önderlik ettiği gopiler de rekabetçi bir ruh haliyle halhalları ile yeryüzünü kazarak bir kund daha yarattılar. Derken tüm kutsal nehirler Radharani’den Onun yeni kunduna girmelerine izin vermesini istediler. Böylece Radha-kund belirdi. Yaklaşık 5 000 yıl sonrasında Radha-kund’un ve Syama-kund’un yeri bilinmiyordu, derken şri Caitanya Mahaprabhu Vrindavan’a gelip onları keşfetti. Sonradan, Srila Raghunatha Dasa Gosvami ve Srila Jiva Gosvami kundların bugünkü haline gelecek şekilde yayılmasını ve inşa edilmesini gözetti.

Radhakund’un merkezinde bugün onu Kankanakund (ya da Kancankunda) denilen bir duvarla çevreleyen küçük bir alan var. Burası gopilerin bilezikleri ile yarattıkları esas gölcüktür.

Radhakund Bahulastami ( Kartik ayında ayın küçülüşünün sekizinci ) günününün 12. Gece yarısında belirdi. Radhakund’un belirişi sonbaharda (Ekim/ Kasım) binlerce insane toplaşıp geceyarısını bekler. Sonra da Radhakund’da yıkanırlar. Radhakund’un kararmış sularında parıldayan ghee (yağ) lambalarıyla gerçekten çoşku dolu ve heyecan verici bir olaydır.

Bahulastami- Radha Kund’un Özü, Srimati Radharani’nin kutsal yıkanma yeri.

Damodara ayının ayın küçülen evresinin sekizinci günü olan Radha Kund’un belirişi Vraja’nın sakinler tarafından kutlanır. Radha Kund’da bu günde yıkanmak özellikle faydalıdır. Bununla kişi Krişna’nın iyiliğini kazanacağı Radha’nın yardımını kazanır. Radha Kund geceyarısı belirdi. İnsanlar Radhakund’a gidip suya prasadam (kutsanmış yiyecekler), çiçekten taçlar ve sukabakları sunar, ardından da geceyarısı Radhakund’da ve sonar da Syamakund’da yıkanırlar. Çoğu insan Lord Nityananda’nın şaktisi Jahnava Mata’nın yıkandığı bir  ghatta yıkanmayı sever. Fakat nereye giderseniz gidin siz en iyisi mi orada olacak binlerce insane/adananlar gibi erken gidin. Ve sonrası için epeyce “seriiiiiiiin” olacağından sıcak tutacak giyecekler getirin.

“Mathura olarak bilinen kutsal yer, ruhsal olarak aşkın dünya Vaikuntha’ya üstündür çünkü Tanrı orada belirdi. Mathura’ya da üstün olan Krişna’nın rasa-lila meşgalelerinden ötürü aşkın Vrindavan’dır. Ve Vrindavan ormanına da üstün olan Govardhan Tepesi’dir, çünkü Şri Krişna’nın ilahi eli tarafından kaldırılmıştır. ve Onun aşk dolu çeşitli meşgalelerinin yeridir. Ve, her şeyden önce, fevkalade Şri Radha-kund yüce durur çünkü o Gokula’nın Efendisi, Şri Krişna’nın nefis nektarlı aşkıyla (premasıyla) taşar. O halde, Govardhan Tepesi’nin ayaklarında duran bu ilahi Radha Kund’a hizmet etmeye isteksizlik edecek o akıllı kişi nerde?”~ The Nectar of Instruction (Upadeshamritam) 9.dize, A.C. Bhaktivedanta Swami Prabhupada

Radha-kund’un Kökeni

Aristasura isimli bir boğa-iblisi öldürmesinin ardından Krişna aşk dolu meşgalelere dalmak üzere Radharani’ye yaklaştı. Lakin, Radharani Onun dinin sembolü olan bir boğayı öldürme günahını işlediği için saf olmadığını belirterek Onu azarladı. Bu günahı etkisiz hale getirmek için Ona tümkutsal nehirlerde yıkanmasını önerdi.

Srimati Radharani ile aşk dolu meşgalelere dalmaya hevesli olan Krişna derhal nilüfer ayağıyla toprağı kazarak kocaman bir delik açtı ve çağırılan tüm nehirler oraya girdi. Krişna’nın önünde belirip Syama-kund’u ( rengi siyah yağmur bulutuna benzeyen) Syama’nın yıkanma yerini oluşturdular. Yıkandıktan sonar Krişna syama-kund’da yıkanarak arındığını ama bir boğa şeklinde belirdiği halde bir iblisin tarafını tutan gopileri saflığını kaybettiklerini ifade etti.

Radharani Gopi arkadaşlarının bazılarıyla birlikte bilezlerini kırıp kırılmış parçalarla bir delik kazdılar. Fakat hiç su yoktu- bu yüzden Krişna güldü. Ardından gopiler Manasi  (Beyaz) Ganga’ya doğru bir hat oluşturdu ve kuyuyu bir gopiden bir diğerine aktardıkları suyla doldurmaya başladılar. o an tüm kutsal nehirler tekrardan şahsen belirip Radharani’nin rızasını aldıktan sonra Onun kunduna girmek için izin istediler.

Şrimad Srimad Raghunatha dasa Gosvami’nin Sri Radha-Kunda-astakam’ından, “Aristasura’yı öldürdükten sonra Srimati Radhika ve Onun sakhileri Krişna ile (arkadaşları) bir boğayı öldürme kabahatinde bulunmuş bir kişi için gereken kefaretin söz konusu olduğu alaycı söz değiştokusunda bulundu. Bunun bir sonucu olarak Srimati Radhika ve Sakhileri neşe içersinde kendi elleriyle Sri Radha-kund’u kazıp doldurdular. Bu son derece hoş kokulu Radha-kund benim sığınağım olsun.”

“Radha-kund’da yıkananların kalbinin topraklarında, Dvaraka’nın baş kraliçelerince bile erişilemeyen eşşiz premadan (aşktan) bir arzu ağacı yükselecek. Bu fevkalade büyüleyici Radha-kund benim sığınağım olsun. Srimati-Radhika’nın memnuniyeti için Sri Krişna’nın Kendi bile Radharani’nin merhamet dolu bir yandan bakışına erişmenin hasretiyle dikkatle bütün uygun ritüelleri gözlemleyerek düzenli şekilde Radha-kund’da yıkanıyor. O fevkalade büyüleyici Radha-kund benim sığınağım olsun.”

“Vraja’nın ayı, Şri Krişna’nın Vraja’nın tatlı kızları arasından sevdiği baş tacı ve Radhika adıyla tanıttığı Srimati Radhika kadar sevdiği o fevkalade büyüleyici Radha-kund benim sığınağım olsun.” “Radha-kund’a hizmetle edinilen merhamet, premanın arzu sarmaşıklarını Vraja’nın prensi için filizlendirir ve benim svamini Srimati Radhika’ya hizmetimin açan çiçeği için kutlanır. O fevkalade büyüleyici Radha-kund benim sığınağım olsun.”

“Radha-kund’un kıyılarında olağanüstü beliren sekiz kunj Radhika’nın baş sakhileri (arkadaşlarının) adıyla isimlendirilir. İlahi Çiftin aşıkane meşgaleleri için uyarıcı olarak iş gören bu kunjlar vızıldayan bal arılarının şekeriyle doludur ve herkesce arzulanır. O fevkalade büyüleyici Radha-kund benim sığınağım olsun. Radha-kund’un kıyısına yerleşmiş zarif bir çardağa yerleşmiş olan ve sevgili sakhilerinin eşlik ettiği svamini Srimati Radhika’mız büyüleyici şekilde Vraja’nın ayı Şri Krişna ile tatlı şakalaşmalarla meşgul olur. Bu şakacı sözlü değiştokuşlar bir çok kinaye önerisiyle artar. O Radha-kund benim hayatımın sığınağı olsun.”

“İlahi Çiftin aşkıyla sarhoş oldukları ve narin lotus çiçekleriyle öylesine hoş kokulu sularında büyük bir neşeyle sakhilerin her gün oynadıkları  o çok büyüleyici ve özellikle hoş kokulu Radha Kund benim hayatımın yegane sığınağı olsun. Sri Radhika’ya hizmet etmeyi sebatkar birr uh hali içinde arzulayan adanana mevcut bedeninde olsalar bile Şri Krişna sevgili Radhika’sının darşanını (görüntüsünü) derhal bahşetmekle kalmaz, aynı zamanda Onların çeşitli aşikane meşgalelerinin darşanını da bahşeder. Bu meşgalelere tanıklık eden ve kendini çeşitli şekillerde Yugala-kishora’ya hizmet ederken tasavvur eden böyle bir adanan uçsuz bucaksız bir çoşku duyar. Bu aştaka “Malini” olarak bilinen şiirsel ölçüye gore okunur.”

***Please Read Below for English***

Radha Kunda-Sacred bathing place of Srimati Radharani

Krishnasyoccaih pranaya-vasatih preyasibhyo ’pi radha

kundam casya munibhir abhitas tadrg eva vyadhayi

yat presthair apy alam asulabham kim punar bhakti-bhajam

tat premedam sakrd api sarah snatur aviskaroti

"Of the many objects of favored delight and of all the lovable damsels of Vrajabhumi, Srimati Radharani is certainly the most treasured object of Krishna's love. And, in every respect, Her divine kunda is described by great sages as similarly dear to Him. Undoubtedly Radha-kunda is rarely attained even by the great devotees; therefore it is even more difficult for ordinary devotees to attain. If one simply bathes once within those holy waters, one's pure love of Krishna is fully aroused." (Srila Rupa Goswami's "The Nectar of Instruction," by A.C. Bhaktivedanta Swami Prabhupada, verses 9-11)

Radha Kunda

"The holy place known as Mathura is spiritually superior to Vaikuntha, the transcendental world, because the Lord appeared there. Superior to Mathura-puri is the transcendental forest of Vrndavana because of Krishna's rasa-lila pastimes. And superior to the forest of Vrndavana is Govardhana Hill, for it was raised by the divine hand of Sri Krishna and was the site of His various loving pastimes. And, above all, the superexcellent Sri Radha-kunda stands supreme, for it is overflooded with the ambrosial nectarean prema of the Lord of Gokula, Sri Krishna. Where, then, is that intelligent person who is unwilling to serve this divine Radha-kunda, which is situated at the foot of Govardhana Hill?"

"In the sastra it is said that of all types of fruitive workers, he who is advanced in knowledge of the higher values of life is favored by the Supreme Lord Hari. Out of many such people who are advanced in knowledge [jnanis], one who is practically liberated by virtue of his knowledge may take to devotional service. He is superior to all the others. However, one who has actually attained prema, pure love of Krishna, is superior to him. The gopis are exalted above all the advanced devotees because thay are always totally dependent upon Sri Krishna, the transcendental cowherd boy. Among the gopis, Srimati Radharani is the most dear to Krishna. Her kunda [lake] is as profoundly dear to Lord Krishna as this most beloved of gopis. Who, then, will not reside at Radha-kunda and, in a spiritual body surcharged with ecstatic devotional feelings [aprakrta-bhava], render loving service to the divine couple Sri Sri Radha-Govinda, who perform Their astakaliya-lila, Their eightfold daily pastimes. Indeed, those who execute devotional service on the banks of Radha- kunda are the most fortunate people in the universe." (Srila Rupa Goswami's "The Nectar of Instruction," by A.C. Bhaktivedanta Swami Prabhupada, verses 9-11)

Radhakunda is located in northwest part of Vraja (the area near Vrindavana) 100 km south from capitol Delhi. Gaudiya-vaisnavas consider this lake of Srimati Radharani to be the most sacred place on Earth...

Radhakunda is situated on the parikrama (pilgrimage) road around the Govardhana Hill. The whole Govardhana is about 11 km long and by its shape it resembles the form of a peacock. Both ponds - Radhakunda and Syamakunda - are like its eyes.

Radha-kunda appeared after Lord Krishna killed the demon Aristasura. Because Aristasura was in the form of a bull, which is considered to be the symbol of religion, the gopis told him that he had made an offence.

Also Radharani rebuked Krishna, saying that He became impure by killing a bull, the symbol of religion. She suggested that He could get purified by taking bath in the holy rivers of all sacred places.

Rather than travel to all the holy places, the Lord brought all the holy places to that spot. He struck the ground with His heel and immediately all the waters from all holy rivers appeared. This place became known as Syama-kunda. In a competitive mood, the gopis led by Srimati Radharani also created a kunda by digging the earth with their bangles. All the holy rivers then petitioned Srimati Radharani to allow them to enter Her new kunda. Thus Radha-kunda appeared. About 5,000 years later the location of Radha-kunda and Syama-kunda was unknown, then Sri Caitanya Mahaprabhu came to Vrindavana and discovered them. Later, Srila Raghunatha Dasa Gosvami and Srila Jiva Gosvami supervised the expansion and building of the kundas to what they are today.

In the center of Radhakunda of today is small area with the wall around it called Kankanakunda (or Kancankunda). It is the area of the original pond created by gopis with their bracelets.

Radhakunda appeared at 12-th midnight on Bahulastami (the eight day of waning moon in the month of Karttika). In the autumn (October/November) at the appearance day of Radhakunda many thousands of people gather and wait for the midnight. Then they take bath in Radhakunda. It is really ecstatic and exiting event with ghee lamps shining on darkened waters of Radhakunda.

Bahulastami - Origin of Radha Kunda, the sacred bathing place of Srimati Radharani.

On the eighth day of the waning phase of the damodara month the appearance day of Radha Kunda is celebrated by the residents. Bathing in Radha Kunda is especially benefical on this day. By this one gains the favour of Radha, by which one gains the favor of Krishna. Radha Kunda appeared at midnight. People go to Radha Kunda and offer prasadam, garlands and pumkins (gords) into the water, then at midnight take bath in Radha Kunda and then bathe in Syama Kunda. Many people like to bathe at a ghat where Lord Nityananda's sakti, Jahnava Mata used to bathe. But wherever you go you better get there early as thousands of people/ devotees will be there. And bring some warm clothing for afterwards, as it is sooooo "cooling".

The holy place known as Mathura is spiritually superior to Vaikuntha, the transcendental world, because the Lord appeared there. Superior to Mathura puri is the transcendental forest of Vrindavana because of Krishna's rasalila pastimes. And superior to theforest of Vrindavana is Goverdhana Hill, for it was raised by the divine hand of Sri Krishna and was the site of his various loving pastimes. And, above all, the super excellent Sri Radha Kunda stands supreme, for it is over flooded with the ambrosial nectarean prema of the Lord of gokula, Sri Krishna. Where, then, is that intelligent person who is unwilling to serve this divine Radha Kunda, which is situated at the foot of Govardhana Hill? Srila Rupa Goswami's Nectar of Instruction (Upadeshamritam)

The Origin of Radha-kund

After killing a bull-demon named Aristasura, Krishna approached Radharani to engage in loving affairs. However, She rebuked Him, stating He was impure because of committing the sin of killing a bull, the symbol of religion. She suggested that to counteract this sin He should bathe in all the sacred rivers.

Krishna, being eager to engage in loving affairs with Srimati Radharani, immediately shoved His lotus foot into the ground, making a large hole, and called all the sacred rivers to enter into it. They appeared before Him and formed Syama-kunda (the bathing place of Syama-one who is the colour of a dark rain cloud). After bathing, Krishna stated that He had become pure by bathing in Syama-kunda, but that the gopis had become impure, having sided with a demon, even though he appeared in the form of a bull.

Radharani, along with some of Her gopi friends, broke their bangles and dug a hole with the broken pieces. But there was no water - so Krishna laughed. The gopis then formed a line to the Manasi Ganga and started to fill the hole with water that was passed from one gopi to another. At that time, all the sacred rivers again arrived in person and requested permission to enter into Radharani's kunda, which they did after receiving Radharani's blessing.

Sri Radha-Kunda-astakam by Srimad Raghunatha dasa Gosvami "After the killig of Aristasura, Srimati Radhika and Her sakhis exchanged many joking words with Sri Krishna concerning the necessary atonement for one who has committed the offence of killing a bull. As a result, the Queen of Vrindavana, Srimati Radhika, and Her sakhis joyfully excavated and filled Sri Radha-kunda with their own hands. May that immensely fragrant Radha-kunda be my shelter.

"In the land of the hearts of those who bathe in Radha-kunda, a desire tree of the superlative prema, which is not attainable even for Krishna's principal queens in Dvaraka, will arise. May that supremely charming Radha-kunda be my shelter. For the pleasure of Srimati Radhika, even Sri Krishna Himself, yearning to attain Her merciful sidelong glance, regularly bathes in Radha-kunda, carefully observing all the appropriate rituals. May that supremely enchanting Radha-kunda be my shelter.”

"May that supremely enchanting Radha-kunda, which the moon of Vraja, Sri Krishna, loves as much as He loves the crown-jewel amongst the sweet girls of Vraja, Srimati Radhika, and which He has made known by the name of Radhika Herself, be my shelter. “ "The mercy obtained by serving Radha-kunda makes the desire-creeper of prema for the prince of Vraja sprout and is celebrated for bearing the flower of service to my svamini Srimati Radhika. May that supremely charming Radha-kunda be my shelter. “

"Gloriously manifest on the banks of Radha-kunda are eight kunjas named after Radhika's principal sakhis. Acting as stimuli for the amorous pastimes of the Divine Couple, these kunjas are filled with the sweet humming of bumblebees and are desired by everyone. May that supremely enchanting Radha-kunda be the shelter of my life. "Situated on an exquisite dais on the bank of Radha-kunda and accompanied by Her beloved sakhis, our svamini Srimati Radhika charmingly engages in sweet, joking words with Sri Krishna, the moon of Vraja. These playful verbal exchanges are enhanced by the suggestion of so many innuendoes. May that Radha-kunda be the shelter of my life. “

"May that very charming and especially fragrant Radha-kunda, where intoxicated with love the Divine Couple and the sakhis daily sport with great joy in the water so fragrant with exquisite lotus flowers, be the sole shelter of my life. "To that devotee who, in a resolute mood of aspiring to serve Srimati Radhika, reads this charming prayer describing Sri Radha-kunda, even in their present body Sri Krishna will quickly grant them darshana of not only His beloved Radhika, but also of Their many variegated amorous pastimes. Witnessing these pastimes and envisioning himself serving Yugala-kishora in various ways, such a devotee will feel immense jubilation. This astaka is recited in the poetic meter known as 'Malini'."

 

0 yorum:

Copyright © 2008 - Hare Krishna Turkey - is proudly powered by Blogger
Smashing Magazine - Design Disease - Blog and Web - Dilectio Blogger Template